Skriva och publicera en bok som coach
- Hur du som coach kan dra nytta av en egen bok
- Nå framgång med din coachingbok
- Skapa en bra bok på kort tid
Hur du som coach kan dra nytta av att publicera en bok
Tänk dig att hålla din egen bok i handen. En bok som har ditt namn på omslaget och som innehåller all din kunskap och erfarenhet som coach. Det ökar ditt anseende och image, ger dig nya kunder - och ger ett professionellt intryck. Låter det som din dröm? Då kan du också ge ut din egen coachingbok! Vi visar dig hur du kan förverkliga din bokidé.
Förutom att det kanske är en av dina önskningar att ge ut en egen bok eller är en punkt på din "To do-lista", så är det en stor fördel för din karriär som coach, om du även är en välrenommerad författare.
Din egen coachbok...
- ... ökar din synlighet. Din bok kan väcka intresse hos människor som inte kände dig sedan tidigare. Då en nyutgiven bok alltid är ett bra tillfälle för samtal, öppnar den nya möjligheter såsom till exempel recensioner i press och media eller medverkning som gäst i podcasts.
- ... ökar din försäljning. Om läsarna har läst och satt sig in i din bok, kanske de vill anlita dig som coach efteråt, boka dina onlinekurser eller samarbeta med dig på andra sätt. Du tjänar såklart även pengar på att sälja dina böcker.
- ... är ett bra marknadsföringsverktyg. Du kan marknadsföra din bok på ett målinriktat sätt, styra intresserade till din webbsida eller sociala mediekanaler och göra dem till kunder.
- ... ökar din effektivitet. Kanske du inte alltid kan följa alla intresserade parter personligen i dina coachningssessioner? Med hjälp av din bok kan de då ändå ta del av din kunskap och erfarenhet. På så vis har du också möjlighet att nå ut och hjälpa fler människor.
- ... bidrar definitivt till att stärka ditt personliga varumärke. Om du, förutom att vara aktiv som coach, även är författare inom ditt specialområde kommer du att uppfattas som särskilt kompetent. Du kan också använda en bok för att förmedla känslor, dela med dig av din personliga historia och göra dig ännu mer påtaglig som person (och varumärke).
Vad våra författare säger
Att använda BoD har varit ovärderligt för mig som författare att nå ut till en större publik i flera länder, nu 2025 kommer jag att publicera min femte bok på BoD. Den användarvänliga plattformen har omfattande resurser och jag vill även lyfta kundportalen, myBoD, som gör den personliga upplevelsen enkel och smidig.
Som föreläsare, coach och utbildare ser jag mängder med fördelar att ha skrivit böcker. Att ge ut dem hos BoD är mycket enklare än att ge ut dem helt själv. Dessutom gillar jag prisberäknaren som hjälpt mig att veta vad det kostar.
Att ge ut mina böcker via BoD har varit en fantastisk upplevelse. Deras snabba och professionella service, kombinerat med deras expertis, gör processen smidig och effektiv. Att publicera din egen bok stärker din trovärdighet, lyfter din personliga varumärkesprofil och visar att du verkligen behärskar ditt ämne.
Så här börjar du skriva din coachingbok
Kanske det börjar pirra i fingrarna nu för att du vill komma igång med din egen coachingbok? Då är det första steget att skriva ett koncept eller en synopsis för din bok. Det hjälper dig för att komma igång att skriva och för att tänka igenom om din idé verkligen kan fungera. Ifall du bestämmer dig för att skicka in den till ett förlag (mer om detta senare) är det viktigt att ha en synopsis.
Din synopsis bör innehålla kortfattad och tydlig information om din idé och om din målgrupp. Du bör även tänka igenom vad det är som skiljer din coachingbok från andra verk på marknaden. Helst bör du göra en första innehållsförteckning och i slutet av din synopsis en kort presentation om dig själv som författare. Även om du först bara skriver en synopsis för dig själv, hjälper det dig att visualisera din positionering och att ta reda på hur du vill representera dig själv som författare, när du skriver din bok. Vilken image vill du ge dina läsare om dig själv?
Nu är det viktigt att bestämmma om du väljer att ge ut din boken som egenutgivare, under eget förlagsnamn eller om du vänder dig till ett förlag. Du hittar all information om detta och en översikt över för- och nackdelar i det här blogginlägget Egenutgivning eller förlag, vad passar dig bäst? Oavsett vilken väg du väljer kan du nu börja skriva de första kapitlen i din egen coachingbok utifrån ditt synopsis.
Dina fördelar med att ge ut en bok som coach med BoD
- Din coachingbok finns tillgänglig över hela landet för alla bokhandlar och nätbokhandlar såsom t.ex. Bokus och Adlibris. Internationell distribution är möjlig.
- BoD har sedan 1998 publicerat böcker för över 60 000 författare
- Högkvalitativ och hållbar bokproduktion i Tyskland
- Ny utgåva är möjligt att göra när som helst
- Ingen minsta orderkvantitet krävs: din bok trycks endast när en beställning har tagits emot
- Dra nytta av mängdrabatt när du beställer böcker för eget bruk
Hur lång tid tar det att ge ut en coachingbok och hur mycket kostar det?
Låt oss anta att du bestämmer dig för att ge ut din bok själv. Då är det du som själv bestämmer takten för bokprojektet. När din text väl är färdigskriven och korrekturläst och design för omslag och inlaga är klara, kan din bokutgivning med BoD gå snabbt och enkelt. Du skapar ditt bokprojekt i vår kundportal myBoD, väljer vilken bokutformning som passar dig bäst och laddar upp din inlaga och ditt omslag. Efter att BoD har granskat ditt bokprojekt är ditt verk redo för publicering och de första bokbeställningarna.
Hur mycket pengar du investerar i skapandet av din coachingbok beror på vilket paket och vilka tjänster du väljer. Här kan du läsa mer om alla BoD:s tjänster. Det är möjligt att börja från 0 kr för att skapa din bok och få exemplar tryckta för eget bruk. Vi kan även publicera din bok och göra den tillgänglig i de flesta bokhandlar och nätbokhandlar för så lite som 1 199 kr, då ingår även en e-bok i det priset. Det finns också andra paket som inkluderar professionella tjänster. De kanske passar dig bättre som inte har möjlighet ta hand om allt själv, samtidigt som din coachingverksamhet. Detta inkluderar till exempel omslagsdesign eller design av din inlaga.
3 kännetecken för en bra coachingbok
Det finns många professionelle coacher och guideböcker på marknaden inom en mängd olika ämnen – men låt dig inte avskräckas för det! Om du skriver en riktigt bra bok som du brinner för kommer du garanterat att hitta och inspirera läsare.
- Din bok kommer att förmedla riktigt användbar kunskap. Som coach vet du vad de människor som arbetar med dig vill ha. Nu sammanfattar du din kompetens och dina erfarenheter i en bok. Även om personliga berättelser ingår bör du alltid komma ihåg att din bok inte bara är en trevlig historia – en framgångsrik coachingbok erbjuder ett verkligt mervärde. Särskilt i en värld där det finns så mycket gratis innehåll på sociala medier är detta en viktig punkt.
- Din bok är trovärdig. Huruvida det budskapet når fram, beror framför allt på dig som författare. Hur skriver du om dig själv i boken? Vilken image vill du ge? Hur öppen är du om dig själv? Hur förklarar du för läsarna vem du är och varifrån din kunskap kommer? Ta gärna med erfarenheter från dina coachningstillfällen och dela med dig av framgångar som dina kunder har upplevt. Ju mer kompetent och sympatisk du framstår, desto större blir din trovärdighet.
- Din bok läses bra. Även om du förmedlar kunskap och citerar studier och fakta är det viktigt att din bok är underhållande och att läsarna tycker om att läsa den. Då ökar chansen att de rekommenderar din bok till andra. Så ditt mål bör vara att läsarna ska lära sig något samtidigt som de tycker om den. Den bör skapa en trevlig lässtund.
Och sedan är det naturligtvis viktigt att du har en unik image. Detta kan ligga i din personliga berättelse och din koppling till ämnet. Det kan vara ett mycket speciellt tillvägagångssätt som andra böcker inte täcker – eller så kan du fokusera på en aspekt som hittills har fått lite uppmärksamhet. Visualisera vad du är framgångsrik på i ditt jobb som coach. Även här kommer det att finnas saker som skiljer dig från andra coacher. Du kan använda dessa som bas för att positionera dig och din bok.
Böcker av BoD-författare
Hur man bemästrar utmaningar i skrivandet
Kanske är du egenföretagare som coach och måste passa in bokskrivandet i din redan fullspeckade kalender. Här är det viktigt med bra tids- och projekthantering. Använd beprövade (online-)verktyg, definiera tydliga mål och planera alltid in "boktid" i din kalender. Du bör vara medveten om att du inte bara skriver en bra coachingbok vid sidan om, utan det kommer att ta upp en del av din tid.
Låt gärna någon hjälpa dig med allt som har med skrivandet och skapandet av boken att göra, såsom korrekturläsning och språkgranskning. Om du väljer att ge ut din bok som egenutgivare måste du inte själv ta hand om design av inlaga eller omslag. Det finns professionella formgivare som kan ta hand om dessa uppgifter åt dig. BoD erbjuder dessa författartjänster, om så önskas.
Även om du stöter på svårigheter under skrivandets gång, så låt de inte hindra dig. En skrivarcoach kan hjälpa dig att komma vidare med dina texter och ditt manuskript. Du bör också förlita dig på professionell korrekturläsning och språkgranskning, så att kvaliteten på dina texter blir korrekt i slutändan. Lyckligtvis finns det proffs som kan hjälpa dig med alla dessa aspekter – och du som coach vet ju hur bra det är att få stöd av kompetenta samarbetspartner.
Hur du marknadsför din coachingbok efter publicering
Helst har du som coach redan byggt upp en community via Instagram eller andra kanaler – så att det redan finns människor som bara väntar på att din bok ska publiceras. Om inte, är det dags att bli aktiv. Utnyttja i vilket fall som helst de möjligheter som sociala medier erbjuder för att nå din målgrupp. Du kan också undersöka vilka medier, influencers eller podcastvärdar som skulle kunna vara intresserade av din coachingbok - skriv sedan till dem och pitcha din bok: gör det tydligt för dem varför din bok (och du som dialogpartner) passar perfekt för dem.
Det är också bra om du ordnar läsningar och signeringar av din nyutgivna bok. Du kan utnyttja olika bokmässor och bokfestivaler eller bokevent för att delta med din bok och så skapa uppmärksamhet. Naturligtvis kan du också när som helst anordna läsningar eller bokevenemang själv där du presenterar ditt verk för världen.
När du arbetar som coach är du ständigt i kontakt med din målgrupp. Passa då på att nämna din bok vid varje coachningstillfälle och gör dina kunder nyfikna. På så sätt kan din coachingbok och din coachingverksamhet göra reklam för varandra på lång sikt.
Vanliga frågor och svar
Om du vill ge ut din bok på egen hand hos oss på BoD bestämmer du själv tidpunkten. Så snart texten är klar, språkgranskning och korrekturläsning är genomförda samt omslag och inlaga är klara, kan du ladda upp alla filer – och så är du igång.
På BoD erbjuder vi dig många ytterligare tjänster: Oavsett om det handlar om en design av inlaga, omslagsdesign eller formulering av baksidestexten - vi tar hand om allt och stöder dig. När du skriver kan du dra nytta av vår kostnadsfria Checklista: Förberedning av manuskript.
Vi trycker bara de exemplar som vi får beställning på, då vi trycker böcker enligt print-on-demand-processen. Du behöver därför inte köpa ett visst antal böcker, som du kan bli sittande med senare.
Ja, vi erbjuder dig mängdrabatt när du beställer böcker för privat bruk. Du kan själv ta reda på hur mycket du kommer att betala för din bok i vår prisberäknare.
Naturligtvis är upphovsrätten viktig här. Det finns gratis bilddatabaser på internet eller så kan du köpa bilder som du är säker på att du kan använda. Om det finns människor avbildade på bilderna bör du i förväg klargöra om de får visas.
Det beror på vilken bokutformning och paket som passar dig bäst. Det börjar från och med 1 199 kr. Du hittar all information om priser och tjänster i denna prisöversikt.