E-bok
- Din e-bok tillgänglig i nätbokhandeln
- Maximera räckvidden för ditt innehåll
- Skapa priskampanjer för din e-bok
För att få ut så mycket som möjligt av ditt bokprojekt rekommenderar vi att du även ger ut den som e-bok, utan extra kostnad. På så sätt når du många läsare och gör ditt innehåll tillgängligt var som helst och när som helst. Maximiera räckvidden och ge ut ditt verk både som tryckt bok och e-bok, så väljer läsaren själv vilket format som passar bäst.
Vi konverterar din tryckta bok till en professionellt e-bok. Med hjälp av vår interna kvalitetskontroll säkerställer vi att din e-bok kan visas på alla vanliga läsenheter (läsplattor, dator, e-reader, Kindle, smartphones, etc.).
Din e-bok publiceras online på alla vanliga plattformar och läsplattor såsom Amazon Kindle, Apple Books, Kobo eller Google Play - och den kommer också att finnas tillgänglig hos de fletsa nätbokhandlarna såsom Adlibris, Bokus och Bokon.
Kostnadsfritt
- Din e-bok konverteras professionellt
- Distribution online i många länder i världen
Vilka är fördelarna med en e-bok?
Utöver den traditionella, tryckta boken har en digital utgåva ett stort mervärde. Dina läsare kan läsa din bok på nya sätt med hjälp av klicknavigering och interna eller externa länkar.
Vi har optimerat layouten för din e-bok för alla enheter och skapat en öppen design, till skillnad från en tryckt bok. Den flödesbaserade texten kan visas bra på alla skärmstorlekar och läsenheter. Tack vare detta kan du nå många läsare, som i sin tur har en stor användarfrihet. E-boken komplementerar på ett idealt sätt den traditionella tryckta boken med de möjligheter som finns inom digital publicering.
Eftersom den öppna designen även uppfyller detaljhandelns specifikationer, tekniska krav och riktlinjer, får din e-bok en bred distribution, vilket gynnar din försäljning.
E-boken är en viktig marknadsföringsmöjlighet med vilken du kan nå många läsare. Du får även en hög intäktsandel på 70 % av nettointäkterna från din e-bok.
Utlåning av e-böcker
Du kan göra din bok ännu mer känd om du väljer till, utan extra kostnad, möjligheten att låna ut din e-bok. Från klassiska bibliotek till prenumerations- och streamingtjänster kan erbjuda din e-bok, vilket gör det ännu lättare för fler att upptäcka din bok.
Så konverteras din bok till en e-bok
Med bara några få steg kan du välja till en digital utgåva av din bok. I vår kundportal myBoD, där du skapar och bearbetar ditt bokprojekt, kan du lägga till e-boken kostnadsfritt.
- Du har valt en av våra tre Publish-paket.
- Den kostnadsfria e-boken är redan iklickad för dig i myBoD.
- När du har slutfört ditt projekt, dvs. godkänt det för publicering, kan du luta dig tillbaka och koppla av.
- Din e-bok kommer nu att konverteras av BoD. Vi ser till att innehållet i din bok är optimerat för alla läsenheter.
- Vår interna kvalitetskontroll säkerställer att din e-bok uppfyller bokhandelns krav.
- Din e-bok får ett eget ISBN och publiceras av BoD hos alla stora återförsäljare (t.ex. Adlibris, Bokus, Amazon, Apple, Google).
- För varje såld e-bok får du ett författarhonorar på 70 % av nettointäkterna, som betalas ut en gång i kvartalet.
Obs! Inte alla böcker lämpar sig för en e-bokskonvertering. När vi tar emot ditt bokprojekt med din önskan om e-bok, kontrollerar vi din titel och avgör vilket format som bäst speglar ditt innehåll. Om du inte hör något mer från oss, konverterar vi din bok som e-bok utan extra kostnad för dig. Om din bok däremot inte är lämplig för konvertering informerar vi dig om detta via e-post. Mer information om e-bok finner du i vår blogg.
Vanliga frågor och svar
Vi har optimerat vår e-bokskonvertering så att din e-bok ska kunnas visas på alla vanliga läsplattor och för att ge din e-bok ett så brett distributionsnät som möjligt på alla relevanta plattformar. Vårt team kontrollerar innehållet och filerna för varje tryckt bok så att det optimerat för att konvertera titeln till e-bok och om det kan användas på alla vanliga läsapparater. Det tar därför vanligtvis cirka två till fyra veckor innan din e-bok är klar. Vi informerar dig via e-post så snart din titel har överförts till de anslutna samarbetspartnerna och blir tillgänglig.
Grunden för produktionen av e-böcker är programmeringsspråket HTML, som även webbsidor bygger på. I regel placeras e-bokstexter kontinuerligt uppifrån och ner i en så kallad "flödesbaserad layout", liknande webbsidor. Regeln för e-bokslayouter är: ju mindre, desto bättre. Detta beror på att varje läsprogramvara, oavsett om det gäller en läsplatta (e-reader), surfplatta, PC eller smartphone, har sina egna regler för hur text och bilder ska visas. Om en e-bok har en layout som är mycket lik tryckta boksidor kan denna design "stå i vägen" för reglerna i läsprogrammet. De flesta nätbokhandlar föredrar också en "öppen" design för e-böcker utan fast teckensnitt, teckenstorlek eller radavstånd. Endast på så sätt kan e-bokens layout flexibelt anpassas till olika skärmstorlekar på olika läsapparater.
När vi konverterar e-boken från din PDF-fil tar vi hänsyn till dessa detaljer och anpassar layouten därefter. Sidlayouten i den tryckta boken delas upp på ett förnuftigt sätt och innehållet placeras i e-boken på ett sådant sätt att digitala läsare presenteras för innehållet på bästa möjliga sätt. Om du vill veta mer kan du titta på vår bloggserie om konvertering av e-böcker, särskilt den tredje delen.
Som en del av produkterna Publish, Publish Plus och Publish Premium kan BoD, om så önskas, konvertera din tryckta titel till en ePub-version, som testas på alla vanliga läsenheter för att säkerställa optimal visning på bland annat Apple iPad/iPhone, Amazon Kindle, Tolino och en Kobo-läsplatta. I sällsynta fall konverterar vi din titel till en ePDF. Detta e-boksformat kan användas för att visa t.ex. fackböcker med många tabeller eller referenser, flerkolumnslayouter eller matematiska formelsymboler samt detaljerat utformade eller rikt illustrerade layouter.
Priskampanjer är ett av de mest effektiva sätten att öka försäljningen av din e-bok och locka nya läsare. Priskampanjer är möjliga direkt vid lanseringen av e-boken eller för titlar som redan finns tillgängliga, t.ex. för att stödja din säsongsbetonade marknadsföring. För nya bokprojekt väljer du önskat försäljningspris, kampanjpris vid utgivningsstart och kampanjperiod för din e-bok när du lägger in dina uppgifter i myBoD. Även efter publiceringen av ditt bokprojekt kan du se och justera priset på din e-bok i myBoD och beställa tidsbegränsade priskampanjer.
E-boksutlåning ger dig möjlighet att ytterligare öka din räckvidd bland läsarna. Att låna e-böcker gör det nämligen lättare att hitta nya böcker av okända författare. Läsarna behöver inte bestämma sig för att köpa enskilda titlar, utan kan helt enkelt låna boken och upptäcka den själva. För varje lånad e-bok får du också ett honorar, som beror på utlåningspartnerns faktureringsmodell.
BoD erbjuder dessa utlåningsmodeller som en del av e-boksdistributionen:
Klassiska biblioteksmodeller
Biblioteken köper en e-bok till ordinarie försäljningspris och lånar ut den till en läsare åt gången. Om efterfrågan är stor köper biblioteket flera exemplar av e-boken.Prenumerationsmodeller (t.ex. Skoobe, Storytel, Bookbeat, Scribd)
Läsare betalar en månadsavgift och kan i gengäld låna och läsa ett obegränsat antal e-böcker. Hyrleverantörernas intäkter fördelas antingen proportionellt mot de e-böcker som lästs under faktureringsperioden eller så betalas en procentandel av detaljhandelspriset för varje uthyrningstransaktion. Om läsaren har läst mer än det kostnadsfria smakprovet av en bok, räknas detta som en uthyrningstransaktion.Freemium-modeller (t.ex. Readfy)
Läsare kan kostnadsfritt läsa så många e-böcker med annonser som de önskar. Intäkterna från annonserna fördelas proportionellt i förhållande till antalet lästa sidor. Gratis e-böcker och sidorna i läsprovet beaktas också, så att mycket små belopp ofta genereras för bara några få lästa sidor. I alla modeller får du 70% av den nettointäkt som uthyrningsleverantören betalar ut till BoD.Försäljning till bibliotek baserat på inköpspriset är en del av den vanliga e-boksförsäljningen. Prenumerations-, flatrate- eller freemium-modeller är ett alternativ som du gratis kan välja till.
Eftersom din e-bok och din tryckta bok ses som två skilda varianter av din titel får de två olika bokvarianterna olika ISBN.