Marknadsföra en bok

Har din bok skrivits klart, bokprojektet slutförts och nu publicerats som tryckt bok eller e-bok? Då startar marknadsföringsfasen för din bok, om du inte redan har börjat. Utan marknadsföring kommer knappast någon att känna till din bokutgivning och du måste därför väcka uppmärksamhet kring dig själv och ditt verk. Det finns olika sätt och möjligheter du kan göra det på!

Marknadsför din bok med BoD

Vad är ditt mål?

En detaljerad lista över de mål du vill uppnå med din bokutgivning är mycket viktig. Först då kan du skapa ett konkret marknadsföringskoncept med tidsplanering och marknadsföringsåtgärder. Definiera dina marknadsföringsmål för boken så exakt som möjligt och dela upp dem i övergripande mål och delmål. Vill du till exempel ha en stor läsarskara eller högsta möjliga förtjänst? Vill du hamna på en bästsäljarlista eller är det bara din dröm att se din bok i en bokhandel? Fundera på vad du strävar efter och vilka mindre mål du behöver uppnå för att nå dina större mål. Arbeta med konkreta siffror om det hjälper dig, men håll det realistiskt - särskilt om det är din första bok.

Lär känna din målgrupp! Försök att organisera dina marknadsföringsåtgärder utifrån vem du vill ska läsa din bok. Kartlägg din målgrupp så noggrant som möjligt – du hittar detaljerade instruktioner om hur du gör detta i vårt blogginlägg. Bestäm vem du vill rikta din marknadsföring till och hur du vill tilltala denna målgrupp. Vilka intressen måste de ha för att din bok ska tilltala dem, vilka är deras demografiska egenskaper? Ju mer du kan säga om din målgrupp, desto bättre.


En bra bok är ditt mest effektiva marknadsföringsverktyg

Även den bästa marknadsföring kan inte göra din bok framgångsrik om den inte har en professionell utsida eller insida. Ett oattraktivt omslag, en dålig språkgranskning och stavfel i brödtexten kommer att få även den mest toleranta läsaren att förlora intresset. Även om du investerar tid i att marknadsföra din bok, gäller alltid följande: Om din bok blir läst och omtyckt, kommer dina läsare att rekommendera den vidare till andra. Mun mot mun-metoden kan ibland vara den mest effektiva bokmarknadsföringen. Se därför till att ge din bok en viss kvalitet och gör den så attraktiv som möjlig. En professionell språkgranskning, korrekturläsning och ett attraktivt bokomslag kan göra underverk.

Det finns även andra detaljer som bidrar till att din bok ser enhetlig och professionell ut. Bokens titel bör till exempel vara lämplig för bokens genre och återspegla innehållet. I detta blogginlägget finner du tips om hur du hittar den perfekta titeln till din bok! 

Omslaget bör naturligtvis också passa ihop med bokens innehåll. Om din bok ingår i en serie, bör du se till att bokomslaget även passar för de andra volymerna och kan användas för framtida böcker om de modifieras något. Vill bygga upp en positiv image som författare på lång sikt, är det klokt att agera förutseende och investera lite tid och pengar i boken, men också i dig själv och din författarpresentation för läsarna. De förberedelser du gör nu, kan löna sig på lång sikt.


Din personliga marknadsföringsväg

Nästa viktiga steg är att ta reda på vilka marknadsföringsåtgärder som passar dig bäst och vilka som passar mindre bra. Vill du marknadsföra din bok digitalt via sociala medier eller föredrar du att dela ut tryckt marknadsföringsmaterial på läsningar och mässor, när du träffar potentiella läsare? En blandning av båda är naturligtvis idealiskt, men det skadar inte att känna till sina egna styrkor. Det kan också vara fördelaktigt att hänga med på vad som händer generellt på bokmarknaden och vilka trender som gäller. Det betyder ju såklart inte att du måste följa varje aktuell hype för att lyckas med din bok, för det som fungerar för andra författare kanske inte fungera för dig. Ändå kanske du kan dra nytta av viss information från bokmarknaden. Testa olika saker, så kommer du snart att inse vilken marknadsföringsform du vill satsa på!

Det är också bra att kunna använda tryckt reklammaterial för din marknadsföring. Har du bilder som du kan använda som pressmaterial, för att presentera dig som författare och boken? Här kan du läsa om hur du kan skapa en bra bild.  Har det delats ut några exemplar av din bok hos bokbloggare, journalister eller till media?

Vad som också kan hjälpa dig är att försöka organisera författarintervjuer eller event där du läser ur boken och berättar om dig själv som författare och kanske varför du har skrivit boken. Kontakta olika föreningar, bokklubbar, tidningar, mässor och event där detta kan möjliggöras. Bibliotek eller bokhandlar är särskilt fördelaktiga för dig, eftersom det alltid finns flera potentiella fans på plats som kan få en uppfattning om dig och din bok. Så snart din bok har kommit ut, kan du alltid försöka att höra av dig till bokhandlare, föreningar, bibliotek etc. och beskriv din bok och dig själv i korta ordalag: Varför ska bokhandeln arrangera en läsning med dig? Det kostar ingenting att fråga och en läsning är alltid ett bra sätt att presentera din bok och dig själv som författare.

Välj ut i förväg de textavsnitt som du då vill läsa, ta reda på hur läsningen går till och ordna med försäljningsexemplar av din bok. Föreställ dig vilka frågor publiken kan tänkas ställa och fundera på svaren i förväg. Har du annonserat om läsningen på sociala medier eller på annat sätt? Se till att du inte bara bjuder in vänner och familj till evenemanget: även om du vill behålla dina nuvarande läsare vill du också vinna nya fans!

Vad har du för alternativ när det gäller digitala medier? Erfarna författare rekommenderar ofta att man har en egen webbsida så att nya läsare kan få en uppfattning om vem du är. Du kan till exempel skicka ut ett nyhetsbrev varje vecka eller varje månad till dina nuvarande och framtida läsare samt informera på din webbsida var de kan köpa din bok någonstans.

Om nyhetsbrev inte är din grej, finns det otaliga sociala medieplattformar som du kan dra nytta av istället: Instagram, Facebook, TikTok, YouTube, Twitter eller Pinterest är bara några av dessa nätverk. I bästa fall kan du med dessa sociala medier öka din räckvidd och nå läsare som du annars inte skulle kunna nå. Du kan också annonsera på nätet så att olika annonser för din bok visas på t.ex. Google eller Facebook. Olika plattformar och kanaler på nätet är kraftfulla verktyg för att skapa uppmärksamhet och att få bokrecensioner i populära nätbokhandlar är viktigt för din marknadsföring. För att stödja detta kan du skicka recensionsexemplar till bokbloggare. Du kan också anordna tävlingar på nätet eller – om ditt ämne passar – fråga podcasts eller radiostationer som är öppna för att prata med författare!


Rätt prissättning

I Sverige är det lag på fri prissättning när det gäller böcker, vilket innebär att försäljningspriset kan variera i olika bokhandlar och nätbokhandlar. I vår BoD Bokshop är det alltid ditt valda försäljningspris som gäller. Om du köper hem exemplar till dig själv och vill sälja de privat vidare till familj och vänner, bestämmer du ditt eget försäljningspris.

Om du vill ändra försäljningspriset kan det bara göras genom att göra en ny upplaga. Tänk då på att även ditt valda honorar påverkas av detta. Med vår prisberäknare kan du beräkna ditt önskade försäljningspris inklusive honorar, efter att du har angivit din boks utformning. På så sätt kan du uppskatta hur mycket du kommer att tjäna på varje såld tryckt bok eller e-bok.

När du funderar på bokens försäljningspris, analysera också de genomsnittliga bokpriser som för närvarande finns på marknaden i din respektive genre – för pocketböcker, e-böcker och inbundna böcker. Bestäm om du vill du använda ett helrundat tal eller inte (t.ex. 100 kr eller 99 kr). Om du även har valt till att din bok ska ges ut som e-bok går det att planera priskampanjer.

Tidpunkten för publicering av din bok spelar också en roll. Det är till exempel klokt att publicera en kuslig halloweenthriller i början eller mitten av oktober, en julberättelse några veckor före julhelgen eller en kärleksroman i augusti under en sommarmånad.


Våra marknadsföringstjänster för din bok

Vi hjälper dig gärna att marknadsföra din bok. Särskilt som debutant är det inte lätt att hålla reda på allt. Från närvaro i bokhandeln till produktion av en ljudbok - det finns många sätt att skapa uppmärksamhet kring din bok. En översikt över våra olika marknadsföringstjänster finner du på vår webbsida.


Hur kommer jag igång med marknadsföring?

Helst bör du börja planera din bokmarknadsföring redan under skrivprocessen. Ju tidigare du börjar prata om din bok och lägger ut den på t.ex. sociala medier, desto lättare är det att nå potentiella läsare och bygga upp en community. Det är viktigt att du känner din målgrupp väl och vet hur du ska nå dem. Att du har skrivit färdigt boken och publicerat den är tyvärr inte tillräckligt för att nå ut med boken på marknaden och generera omsättning. Marknadsföringen av din bok är en regelbunden process, för att din bok ska spridas på markanden och pratas om bland nuvarande och nya läsare. Med sociala medier, annonsering på nätet, läsrundor på sociala läsplattformar och traditionella medier (såsom regionala tidningar, radio- och tv-program) har du många möjligheter att skapa uppmärksamhet kring din bok. Berätta om dig själv och om din process när du skapade din egen bok samt ta med dina läsare på din alldeles egna resa fram till din boksuccé.

Läs vår marknadsföringsguide för fler tips och råd.


5 tips för att lyckas med din bok

  1. Skriv ett professionellt och felfritt manuskript (språkgranskning, korrekturläsning)!
  2. Skapa ett tilltalande bokomslag som väcker nyfikenhet på bokens innehåll!
  3. Välj en genre som passar ihop med texten!
  4. Lär känna din målgrupp, så att du kan rikta dina marknadsföringskampanjer till den på ett passande sätt!
  5. Marknadsför din bok regelbundet: på sociala medier, via nyhetsbrev, i pressen, på olika plattformar och webbsidor, mässor, och med läsningar både på nätet och event!

Checklista för marknadsföringen av din bok

Det första intrycket

  • Har din bok en fängslande titel?
  • Ett tilltalande omslag?
  • Är helhetsintrycket enhetligt (titel, omslag, webbsida etc.)?

Bokens pris

  • Jämfört bokpriserna på marknaden?
  • Beräknat ditt eget önskade försäljningspris?
  • Är kampanjpriser för e-boken planerade?

Marknadsföringsstrategin för boken

  • Vem är din målgrupp?
  • Var finner dina läsare och andra intressenter rekommendationer för din bok?
  • Vad gör din bok så speciell? Har du gjort en kort beskriving?
  • Har du valt ett lämpligt utgivningsdatum?
  • Har du bildmaterial för ditt reklammaterial och för att presentera dig och boken för pressen?
  • Vid vilka tillfällen kan du ge ytterligare uppmärksamhet kring din bok?
  • Finns det exemplar av din bok i omlopp?

Närvaro på nätet

  • Har du skapat en författarwebbsida?
  • Är du aktiv på sociala medier?

Läsningar

  • Har du hittat en lämplig plats?
  • Har du kontaktat bibliotek, bokhandlare, föreningar, mässor, podcasts eller andra som kan vara intresserade?
  • Övat på att läsa högt och tagit tid på det?
  • Funderat på frågor från publiken och har svaren klara?

Sammanfattning

Som du märker är möjligheterna att marknadsföra en bok många och oändliga. Det är bara fantasin som sätter stopp. Du behöver såklart inte verkställa alla våra rekommendationer utan kan börja i liten skala och pröva dig fram. I dagens digitala värld är det avgörande för din boks överlevnad. att du inte bara publicerar den utan också marknadsför den väl. 

Var medveten om att konkurrensen på bokmarknaden är stor och att det är mycket få författare som hamnar på bästsäljarlistorna över en natt med en enda bok. Här gäller det att vara uthållig och tålmodig, särskilt när det handlar om marknadsföring. Det lönar sig i det långa loppet. Var autentisk, ta initiativ i marknadsföringen och var öppen för nya idéer. Ta konstruktiv kritik på allvar och påminn dig själv varje dag om att du är på väg att ge ut din egen bok!

Fler tips om marknadsföring av din bok hittar du på vår blogg.


Starta nu


De 3 vanligaste frågorna gällande marknadsföringen av en bok

Hur kan jag marknadsföra min bok på ett effektivt sätt?

Effektiv marknadsföring börjar redan före publiceringen. Bygg upp en närvaro på nätet, använd sociala medier och skapa en professionell webbsida eller blogg för att bygga upp en läsargrupp. Använd marknadsföringsverktyg som boktrailers och smakprov för att väcka intresse hos potentiella läsare. Leta efter bokbloggare som vill recensera din bok genom att söka efter bloggar i din genre och skicka personliga förfrågningar.

Hur hittar jag bokbloggare som recenserar min bok?

Sök efter bloggar eller webbsidor som specialiserar sig på böcker i din genre och skicka dem personliga e-posmeddelanden och förfrågningar. Kontrollera att de accepterar bokrecensioner och att de är relevanta för din bok. Ha tålamod och prova olika alternativ.


Ska jag välja att ge ut boken själv eller genom traditionell utgivning, för att framgångsrikt marknadsföra min bok?

När du publicerar din bok själv har du bättre kontroll över utgivningsprocessen, möjliggör en högre förtjänst och det ger dig framför allt möjlighet att publicera snabbare. Ansvaret för marknadsföringen av boken ligger dock till stor del hos dig som författare. Vid traditionell utgivning tar förlaget på sig en del av marknadsföringsarbetet. Du kan dock behöva avstå från en del av den kreativa kontrollen och förtjänsten. Så det finns både nackdelar och fördelar med båda sätten.

BoD på InstagramRegistrering för BoD:s nyhetsbrevBoD på TikTokBoD på YouTubeBoD på Facebook